U bevind zich:

Home • Diesel en Milieuzone's -Diesel rijden is schoon !

< Terug

Vragen

wij zijn bereikbaar via:

WhatsApp 06 55 23 29 11

info@autoservicehaarlem.nl

Dieselen Milieuzone's - Diesel rijden is schoon !

Onze diesels zijn milieuvriendelijk en mogen alle milieuzone's in ! 


Er wordt een hoop over gesproken, echter weten weinig mensen hoe het echt zit.

Er zijn een aantal steden die een vervuilende diesel weren uit de binnenstad. 

De feiten op een rijtje;

  • Diesels van voor 1 januari 2005 worden geweerd in de milieuzone's in Amsterdam en Arnhem.
  • Diesels van voor 1 januari 2001 worden geweerd in de milieuzone's in Utrecht en Rotterdam.
  • Andere grote steden als Den Haag, Maastricht en Nijmegen zijn nog naar een oplossing aan het zoeken.

Het diesel aanbod van Auto Service Haarlem zijn schone diesels met een Euro 5 of 6 norm.

Oude diesels hebben een Euro 3 norm.

Geen zorgen dus, u kunt met een moderne diesel nog zeker meer dan 10 jaar genieten en profiteren van alles wat een diesel te bieden heeft.

Vragen? Bel of mail ons gerust. 




Professor: krachtbron moet uit taboesfeer

’Dieselmotor maakt stad schoner’

AMSTERDAM - Dieselmotoren zijn noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen. De nieuwste generatie krachtbronnen is zelfs zo vernuftig dat ze in veel binnensteden de lucht ’schoner’ maakt. Dat stelt professor Bart Somers van het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

„Diesel staat al lange tijd in een kwaad daglicht. Milieuzones nemen een hoge vlucht en sinds ’dieselgate’ lijkt de technologie in een soort sterfhuisconstructie te zijn beland. Volledig ten onrechte”, zo stelt Somers in GO! Mobility Magazine van RAI Vereniging, waarin hij een pleidooi houdt om de krachtbron snel uit het verdomhoekje te halen.

"De diesel had minder NOx-uitstoot dan de benzinevariant, terwijl ze allebei aan de Europese Euro 6-norm voldoen"

Somers stelt dat uit Brits onderzoek blijkt dat de moderne (Euro 6) dieselmotoren meer fijnstof uit de lucht filteren dan ze toevoegen, en dat deze motoren dus in principe de lucht zuiveren in plaats van vervuilen.

Ook de stikstofuitstoot (NOx) is volgens de professor onder controle. „Ik las onlangs een onderzoek waarin ze een moderne diesel vergeleken met een hybride benzinemotor gedurende een rit door Londen. De diesel had minder NOx-uitstoot dan de benzinevariant, terwijl ze allebei aan de Europese Euro 6-norm voldoen”, aldus Somers.

Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TU/e; een instituut waarin de provincie Noord-Brabant, DAF, TNO, Shell en de TU/e samen optrekken om duurzaam transport te ontwikkelen.

Hij stelt vast dat diesel echt nodig is om de klimaatdoelen te halen. „Omdat dieselmotoren efficiënter zijn dan benzinemotoren en een lagere uitstoot koolstofdioxide (CO2) hebben. Dus is diesel een betere optie.” Somers bepleit ook dat Nederland sterk zou moeten inzetten op het ontwikkelen van geavanceerde bio- en synthetische brandstoffen, waardoor de CO2-uitstoot drastisch en tot bijna nul kan worden verminderd.”

De woordvoerder van minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) houdt echter vol dat elektrisch rijden de toekomst heeft. „Zeker als het gaat om schone lucht, maar ook voor minder CO2-uitstoot. Diesels zijn zuiniger in gebruik, maar vooral oude diesels zijn een stuk viezer en daardoor vele malen slechter als het gaat om gezondheid.”

’Diesels’ zijn volgens de woordvoerder niet nodig om doelen te halen. „Nederland heeft de laagste CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto. Als je kijkt naar de uitstoot van het huidige totale wagenpark scoren we qua CO2 ook goed, terwijl we het allerlaagste aantal diesels hebben rondrijden.